Forum

Please or Register to create posts and topics.

Brygg öl och spara (kanske) pengar

Jag har fått ett nytt intresse och som av en händelse går det förstås att spara pengar på det. Det nya intresset handlar om att brygga öl.

Jag har egentligen aldrig varit intresserad av att brygga öl, bara dricka en och annan öl. Jag har inte heller nördat ner mig i olika ölsorter, utan helt enkelt hittat några favoriter. Samtidigt har jag inte heller varit främmande för att testa nya sorter, inte minst på mina resor då jag gärna prövat lokala sorter.

Det är heller ingen tvekan om att jag gillar öl. En iskall öl är svårslagen och olika sorter fungerar bra till olika tillfällen. Men att brygga själv?

Nu har jag en fantastisk fru som känner mig väldigt väl och mer än en gång har väckt intressen jag inte själv insåg att jag hade. Att brygga öl var verkligen ett sådant intresse och det är tveklöst kul.

Första bryggningen är inte klar ännu, den står just nu på jäsning, men jag håller redan på att planera andra. Och nu har ekonomidjävulen vaknat. Det borde ju gå att spara pengar på att brygga sitt eget öl.

Nu tror jag inte att det är därför de flesta gör det. Det är inte heller (åtminstone inte primärt) därför jag brygger. Just nu är jag i lära-mig-fasen (som i fas, inte fasen, även om jag kan ge mig fasen på att lyckas) och lusläser allt jag kommer över.

För det är rätt häftigt att det går att göra själv, med små medel. Jag fick ett färdigt kitt som ger ungefär 12 flaskor öl. Priset per flaska är ungefär tre-fyra gånger vad man får betala på bolaget, så jag har inte börjat spara några pengar ännu. Det finns förstås en grundinvestering i utrustningen, som är rudimentärt enkel i form av jäskärl, hävert, termometer, kapsylmaskin och så vidare. Med andra ord kommer nästa bryggning att gå ner rejält, ungefär till en tredjedel av den första investeringen - och då är vi nere på ungefär samma pris som på bolaget. Givet att jag håller mig till samma volym.

Vilket jag inte tänker göra. Och jag undersöker dessutom vilka alternativa inköpskanaler det finns. Kittet jag fick var färdigt, designat för amatörer som jag och innehöll allt jag behövde. Sånt driver upp kostnaderna för leverantörerna och givetvis vill de göra sig en slant.

Nu ska jag lära mig allt jag kan och sedan gå på att hitta låga inköpspriser. Det är inte bara roligt att brygga öl, det går att spara pengar.

Notera att du får brygga öl för eget bruk i hemmet, dock måste som alltid lagen följas.